Wahai Penternak-Penternak Di Felda Kg Awah


HAYATILAH ADAB-ADAB MEMELIHARA BINATANG TERNAKAN

1. Tidak boleh dilepaskan bebas tanpa kawalan hingga menceroboh masuk ke tanah milik orang lain, merosakkan tanaman atau berkeliaran di jalan raya sehingga boleh membahayakan orang lain.

2. Binatang yang diternak atau dipelihara tidak boleh dizalimi. Contohnya meletakkan ikan di dalam bekas yang kecil lagi sempit dan tidak diberikan airnya.

3. Binatang ternakan hendaklah tidak menganggu ketenteraman jiran tetangga seperti mendatangkan bunyi bising, bau busuk, atau mencemarkan persekitaran dengan sisa makanan dan najis.

4. Binatang ternakan hendaklah diberi makanan atau dibiarkan ia mencari makanan dengan sendiri. Penternak tidak boleh mengurung binatang tanpa diberi makanan.

Hadis Rasulullah saw: "dIAZAB SEORANG PEREMPUAN KERANA SEEKOR KUCING YANG DIKURUNGNYA SEHINGGA MATI, MAKA DIA MASUK NERAKA KERANANYA. PEREMPUAN ITU TIDAK MEMBERI MAKANAN DAN MINUMAN BAHKAN DIA TIDAK MAHU MEMBERIKAN KUCING ITU MEMAKAN SERANGGA2 TANAH. (Riawayat Bukhari & Muslim)

{sama2lah kita bertanggungjawab terhadap bibatang peliharaan kita. Kat mana2pun kita boleh lihat lembu, kerbau, ayam, kambing & macam2 binatang peliharaan dibiarkan berkeliaran di dalam tanah orang, di tengah2 jalan, dan memakan tanaman orang lain. Semua ini akan memberi dosa dan mendatangkan kemurkaan Allah di dunia dan akhirat.

Sesetengah ustaz yang membaca beberapa kitab berkata, lembu yang memakan ternakan orang tanpa kebenaran, hukumnya haram, dagingnya haram dan tidak sah untuk dikorbankan atau diakikahkannya.

Oleh itu, takutlah dengan amaran Allah bahawa jika ibadah sebesar zarah akan dibalas, kalau dosa sebesar zarah juga akan diazab.

Sama2lh kita bermuhasabah.}

0 comments: